فیلم | اولین وظیفه رسانه قرآنی؛ تقویت عقلانیت مخاطبان
کد خبر: 3897399
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

فیلم | اولین وظیفه رسانه قرآنی؛ تقویت عقلانیت مخاطبان

یک مدرس حوزه و دانشگاه ضمن تشریح وظایف یک رسانه قرآنی، تصریح کرد: رسانه قرآنی باید مانند قرآن کریم به دنبال تقویت عقلانیت مخاطبان باشد.

به گزارش ایکنا، امروز هفدهمین سالگرد تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) است. به همین مناسبت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه طی، پیامی تصویری ضمن تبریک میلاد امام حسن مجتبی(ع) و سالروز تأسیس خبرگزاری ایکنا، به تشریح ویژگی‌های رسانه قرآنی پرداخت و گفت: وقتی خداوند سبحان مسئله ابلاغ دین را به پیامبر مکرم اسلام اعلام می‌کند، اهمیت آن ابلاغ را به اندازه بعثت، دوران رسالت و اهمیت دین می‌‌داند.

وی ادامه داد: رسانه‌ قرآنی باید فعالیت خود را براساس چند شاخص تحکیم کند. در شاخص اول باید مانند قرآن کریم به دنبال تقویت عقلانیت مخاطبان باشد، چون می‌دانیم عده‌ای از رسانه‌ها برای ره‌زنی فکر و اندیشه استفاده می‌کنند تا مردم را منحرف کنند. رسانه قرآنی باید برنامه و محتوایی داشته باشد که عقلانیت مردم را تقویت کند و به مردم بیاموزد که هر چیزی را به سادگی و بدون تحقیق و سؤال از اهل فن و خبره نپذیرند.

این استاد دانشگاه شاخص دوم رسانه قرآنی را تثبیت نظام اخلاقی برشمرد و گفت: رسانه قرآنی اگر می‌خواهد خبری و یا نقدی را منتشر کند، باید اخلاق را رعایت کند. رنگ و بوی رسانه قرآنی باید مانند خود قرآن کریم مالامال از نورانیت باشد و همانطور که برای ترویج فضایل قوی عمل می‌کند در مقابل دفع شبهات هم باید با اخلاق وارد شود و به صرف اینکه فلان کس موافق دین و مکتب ما نیست او را تخریب نکند، چراکه این عمل از ادب رسانه قرآنی به دور است.  

وی سومین شاخص رسانه قرآنی را دور کردن مصائب و گرفتاری‌ها از فضای جامعه دانست و تشریح کرد: رسانه قرآنی باید محتوایی داشته باشد که بتوان برای گرفتاری‌های فکری و شبهاتی که در فضای مجازی ایجاد می‌شود به راحتی در آن پاسخی پیدا کرد. مخاطبان باید بدانند بهترین منبع و مشاور برای رفع گرفتاری‌ها در فضای خانوادگی، شغلی و اجتماعی آنها، محتواهای رسانه قرآنی است و می‌توانند به آن رجوع کنند.

حجت‌الاسلام خادمیان با تأکید بر اهمیت جذب در عملکرد رسانه قرآنی، گفت: رسانه قرآنی باید به دنبال جذب باشد اما نه از هر طریقی؛ مبادا به بهانه اینکه انسان بخواهد مصالحی را رعایت کند، حقیقت در این رسانه ذبح شود. باید حقیقت تبیین شود اما با رعایتی که خود قرآن کریم ما را به آن دعوت کرده است، یعنی حق بودن مسئله با استفاده از خبرگان و کارشناسان حقیقی و مسلط تبیین شود.

وی در پایان تصریح کرد: رسانه قرآنی نباید تصور کند چهره‌ای که مشهور شد حتماً خبره و کارشناس است. این آفتی است که در بسیاری از رسانه‌ها دیده می‌شود و عده‌ای فکر می‌کنند که فلان کس چون شهرت دارد حتماً تسلط هم دارد. گاهی هم رسانه‌ها برای اینکه دیده شوند افراد مشهور را دعوت می‌کنند اما رسانه قرآنی باید کارشناس واقعی و مسلط را دعوت کند تا بتواند به تعلیم معارف حقیقی دین بپردازد و مردم را به واسطه کلاس درس رسانه قرآنی به اخلاق قرآنی و کمال و جمال قرآنی برساند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha